شرکت پخش طوطی TOOTI
طوطی پخش
معرفی شرکت طوطی پخش
سیستمهای سنتی توزیع، همواره هزینههای گزافی بر تولیدکنندگان تحمیل میکنند. شرکت پخش طوطی با نگرشی علمی به مقولههای فروش و توزیع در سال 1404 تأسیس گردید. این شرکت از بدو تأسیس، همواره سعی بر آن داشته تا کلیه فرآیندها و فعالیتهای خود را با رویکردی کاملا علمی پیش ببرد تا بتواند به عنوان شرکتی پیشتاز و مدرن در عرصه ارائه خدمات پخش و توزیع در کشور گام بردارد.شرکت پخش طوطی برای تحقق این مهم، با بهره گرفتن از سیستمهای علمی فروش و پیاده سازی سیستمهای مدیریت کیفیت و پایش پیوسته همواره سعی در رفع نواقص و بهبود روشهای اجرایی خود داشته است. روند پیشرفت این شرکت در مدت زمان کوتاهی که از تأسیس آن میگذرد، به گونهای است که نیروی انسانی شاغل در آن از 5 نفر، به بیش از 25 نفر؛ و فضای اداری آن از 300 متر مربع در ساختمانی یک طبقه، به 1200 متر مربع در مجموعه هولدینگ طوطی ارتقاء یافتهاست و در حال حاضر، محصولات سبد پخش طوطی در انباری به وسعت 1200 متر مربع انبارش و نگهداری میشود. شرکت پخش طوطی به علت گسترش و تنوع فعالیتها به مرور واحدهای خود را توسعه داده و امروز با داشتن 3 واحد ستادی و 5 واحد عملیاتی فروش تلاش میکند تا بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهد و از این طریق موجبات رضایت همهجانبه آنان را فراهم آورد. واحدهای ستادی شامل تحقیقات بازار، بازاریابی ، توزیع، فناوری اطلاعات، برنامه ریزی، کنترل کیفیت، اداری ، منابع انسانی، مالی، بازرگانی خارجی، سیستم و استراتژی، انبار و تامین میشود. این واحدها وظیفه انجام امور برنامه ریزی و اداری-مالی شرکت پخش طوطی را بر عهده دارند، اما نهایتا هدف همه آنها ارتقا میزان فروش شرکت است. برای دستیابی به سیستم فروش و توزیع بهینه و کارآمد،
واحدهای فروش پخش طوطی در قالب بخش بندی های های زیر فعالیت میکنند:
• پخش مویرگی تهران وظیفه پوشش حداکثری بیش از 24،000 خرده فروشی شهر تهران و حومه را بر عهده دارد. فروش در این بخش ها به صورت جداگانه برعهده واحدهای فروش مویرگی تهران در زمینه مواد غذایی و واحد های فروش مانان درمواد غذایی است.
• پخش بازارهای خاص که وظیفه تحت پوشش قرار دادن بخش های پنهان بازار چون رستورانها، هتلها، ارگانهای دولتی و بسیاری دیگر از این دست را برعهده دارد در حال حاضر با 400 نقطه فروش همکاری دارد. این بخش از فروش توسط واحد فروش بازارهای خاص مدیریت میشود.
• پخش زنجیرهایها و تعاونیها که نگاهی آینده نگرانه به بخش فروشگاههای بزرگ دارد. پخش طوطی قدرت روز افزون این بخش از بازار را درک کرده و یک واحد ویژه تخصصی با نام زنجیرهای و تعاونی به آن اختصاص داده است که در حال حاضر با حدود 100 فروشگاه زنجیره ای و تعاونی در ارتباط است.
• پخش شهرستان که با جذب و تامین نمایندههای قدرتمند در سراسر ایران، سطح پوشش شرکت طوطی را به سراسر ایران گسترش میدهد. واحد تخصصی فروش شهرستان با داشتن نمایندگان در شهرهای مختلف ،این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد.
شرکت پخش طوطی که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای پخش کشور شناخته میشود موفقیت خود را مدیون پیروی و ساختار پذیری از برنامههای استراتژیک با محوریت مدیریت استراتژیک است. همین رویکرد و برنامهریزی درست و تعهد به اجرای صحیح آنها طی سالیان اخیر باعث رشد و توسعه پیوسته این شرکت گردیدهاست.
پخش طوطی ، هر ساله با جمعآوری ،تحلیل وارزیابی اطلاعات بازار و اطلاعات درونی سازمان، عملکرد خویش را به صورت مستمر در جلسات بازنگری ارزیابی کرده و با تعیین اهداف در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت برنامههای استراتژیک خود را برای تحقق این اهداف تدوین و پیاده سازی میکند و از این طریق طی سالها فعالیت، با ارائه خدمات دقیق، علمی و منحصربفرد موفق به جلب اعتماد و رضایت مشتریان شده و به جایگاهی درخشان در صنعت پخش و توزیع کشور دستیافته است، از این رو امروزه شرکت پخش طوطی به یکی از اولین انتخابهای برندهای مطرح داخلی و خارجی همچون نان طوطی ،مانان و... بدل شده است.
بیانیه ماموریت
شرکت پخش طوطی فعالیت خود را توزیع محصولات سوپرمارکتی وآرایشی و بهداشتی در بازار ایران میداند. این سازمان تمایز اصلی خود را "منظر علمی به بازار" میداند و به همین منظور تمامی فعالیتهای خود را در قالب نظام برنامه ریزی استراتژیک که در راستای اهداف هولدینگ طوطی میباشد تعریف نموده و معتقد است برای عرضه و توسعه محصولات در بازار میبایست در تمامی وجوه سازمان از "طرح بازار" استفاده نمود.
ما تلاش میکنیم از سلاح تحقیقات بازار نیازهای تصریحی و تلویحی مشتریان را به صورت فرصتها و تهدیدهاي بازار درک کرده و با تبدیل آن به طرح بازار، کارفرمایان و کارکنان خود را متقاعد سازیم تا با گویش علمی با بازار مکالمه نموده و محصولات خود را اصلاح نمایند.
شرکت پخش طوطی بر دو اصل احترام و علم استوار است. احترام به سهامداران در انتخاب مناسب کارفرمایانی که تفکراتشان با مدیریت علمی هماهنگ باشد. احترام به کارفرمایان که محصولاتشان را به ما سپرده و باید برای گسترش فروش آنها تلاش کنیم. احترام به کارکنان که متفکر و مجری این گسترشاند و میبایست برای رضایت و پویایی ایشان تلاش نمائیم و از همه مهم تر احترام به مشتریان که میبایست برای درک و پاسخ به نیازها و نظراتشان از طریق جذب و بررسی شکایات مشتریان و سنجش رضایت مشتریان کوشش کنیم. اما برای علمی کردن و بهبود مستمر اثربخشي سيستم مديريت سازمان، تمامی فعالیتهای خود را از طریق نظام برنامه ریزی استراتژیک طرحریزی نموده و سپس براساس استاندارد های ISO 9001:2015 و ISO 10002: 2014 در قالب رویههای علمی تدوین شده اجرا مينمائیم.
اینجانب و تمامی همکاران ملزم به اجرای خط مشی کیفیت شرکت می باشیم و انتظار است ، تمامی مسئولین نسبت به تبیین آن در بین کارکنان اهتمام داشته باشند.
مديرعامل
اهداف کلان سازمان
- • مهندسی هزینه های عملیاتی در سازمان
- • افزایش رضایت مندی مشتریان
- • افزایش اثر بخشی شکایات مشتری
- • افزایش فروش به بازارهای جدید
- • توسعه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه
- • توسعه شایستگی منابع انسانی
- • افزایش درآمد عملیاتی در بازارهای فعلی
- • رشد درآمد از منبع محصولات جدید اضافه شده به سبد کالاهای پخش
- • ارتباط فعالانه و مستمر با کارفرمایان
- • برنامه ریزی تامین جامع و اثر بخش
- • کنترل کیفیت اثر بخش
- • انبارش امن و ایمن
- • توزیع به موقع و کامل
- • فروش بر اساس تارگت مصوب
- • بازاریابی اثر بخش
- • تامین به موقع و کامل
- • تحقیقات بازار اثر بخش
- • ارزیابی عملکرد بهبود و برنامه ریزی استراتژیک
مسئولیت اجتماعی سازمان
مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) مسئولیتی است که شرکت در قبال جامعه، افراد و محیطی که در آن فعالیت دارد، بر عهده دارد. این مسئولیت فراتر از ملاحظات اقتصادی بوده و در تعریفی ملموستر به فعالیتهایی در جهت استفاده بهینه از منابع طبیعی، منفعت اجتماعی، بهبود شرایط زندگی، سلامتی و... گفته میشود. شرکت پخش طوطی ، با سالها تجربهی موفق در صنعت پخش و توزیع و با در نظر گرفتن سیستمهای علمی در حوزهی فروش در سال 1404 تأسیس شده است. این شرکت با نگاه دقیق و اصولی به سیستمهای مدیریت کیفیت و اجرا ، سازوکاری موفق و نظاممند را پایهریزی و ظرف مدت کوتاهی توانسته است نیروی انسانی، تجهیزات و وسعت انبار خود را به پشتوانه برنامهریزیهای بلندمدت و استراتژی علمی چندین برابر کند. پخش طوطی با تجزیه تحلیل بازار و بررسی فرصتها و تهدیدهای احتمالی، کارکنان و کارفرمایان را به سمت مسیر درست راهنمایی کرده تا بتواند، محصولات مطلوب و باکیفیت را با روشی صحیح به مصرفکننده برساند. این شرکت در این مسیر همواره به ابعاد اصلی مسئولیتهای اجتماعی سازمان پایبند بوده و در تمام تصمیمگیریهای خود این اصول را رعایت کرده است. شرکت پخش طوطی در راستای پایبندی به مسئولیت های اجتماعی در حیطه مربوط به صنعت خود، تلاش میکند تا حفاظت از طبیعت و سلامت انسانها را سرلوحه امور خود قرار دهد. به همین منظور این شرکت پیش از واردکردن هر محصول به سبد پخش خود، ابتدا با انجام تحقیقات گسترده در مورد نحوهی تهیه، مواد اولیه، مخاطبان هدف و بستهبندی محصولات نسبت به سلامت بودن آنها و عدم تأثیر منفی بر محیطزیست و سلامت انسان اطمینان حاصل میکند. بهعنوانمثال طی سالهای اولیه فعالیت، شرکت طوطی ، دخانیات و نوشابههای انرژیزا را علیرغم سود مالی فراوان از سبد محصولات خود کنار گذاشت. این شرکت میکوشد ااز این طریق ، سدی برابر عادات رفتاری غلط همچون استعمال دخانیات و مصرف نوشابههای انرژیزا به عنوان عوامل مضر برای سلامت جامعه بخصوص جوانان باشد. از سویی دیگر شرکت پخش طوطی همواره با تولیدکنندگانی همکاری میکند که محصولاتی سالم و دارای گواهینامههای معتبر ملی و استاندارهای جهانی تولید میکنند. رفتار مسئولانه و متعهدانه در تمامی بخشهای جامعه از تولید تا مصرف میتواند نقشی کلیدی در پیشگیری از بروز بیماریها و اختلالات مختلف داشته باشد. لذا با برخورداری از انتخابهای هوشمندانهٔ اینچنینی از سوی شرکتهای بزرگ و افراد ذینفع میتوان جامعهای سالمتر و شادابتر داشته و فرهنگ زندگی سالم را از در افراد جامعه نهادینه کرد. امید است از طریق این مهم گامی برای پیشرفت کشور برداشته شود.
پخش مویرگی تهران
جمعیت بالای کلانشهر تهران و حجم بالای خرید در آن برای شرکت پخش طوطی بسیار حائز اهمیت است. ازاینرو پخش مویرگی منظم و سریع در سطح سوپرمارکتهای تهران میتواند از دست آوردهای مهم آن باشد. شرکت پخش طوطی اگرچه توانسته پوشش حداکثری در سطح سوپرمارکتهای تهران به دست بیاورد اما این مهم باعث نشده که این شرکت، بخش سنتی و قدرتمند بازار را فراموش کند. ازاینرو شرکت پخش طوطی توانسته است حداکثر پوشش را نیز در سطح عمدهفروشیهای تهران و حومه داشته باشد. این دستاورد از آنجایی مهم و حیاتی است که این عمدهفروشیها نه تنها برای شهر تهران که برای بسیاری از خردهفروشهای شهرستان نیز منبع تأمین کالا به شمار میآیند. عموماً کلانشهرها و شهرهای مدرن به علت برخورداری از جمعیت بالا و همچنین بالا بودن سرعت زندگی ازجمله نقاط استراتژیک برای شرکتهای پخش و توزیع میباشند، چراکه در این شهرها میزان خرید و به طور کلی میزان مصرف بسیار بالا بوده و در دسترس بودن طیف گستردهای از محصولات، اعم از جدید و قدیمی برای مشتریان با سلایق متنوع و متغیر بسیار حائز اهمیت است. از این رو رساندن حجم زیادی از محصولات به خصوص مواد غذایی به صورت مویرگی، منظم، سریع و با حفظ کیفیت نیازمند به کارگیری ترکیبی از دانش و تجربه است که در مجموعهی پخش طوطی بهخوبی فراهم آمده است.پخش طوطی با کارگیری روشی کاملاً مناسب و علمی در عرضه صحیح محصولات غذایی در 22 منطقه تهران، به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است.پخش لاین غذایی تهران توسط واحد فروش مویرگی تهران طرحریزی میگردد.
پخش شهرستان
ازجمله نقاط قوت شرکت پخش طوطی ، واحد فروش شهرستان است كه تمامی فرآيندهاي فروش در اقصی نقاط ايران را تحت كنترل دارد. اين واحد با بهرهگيري از پرسنل باتجربه، فعاليتهاي مستمري در خصوص جذب و گسترش نمایندگی، بازاریابی محصول در رابطه با نمایندگان و عملیات فروش به نمایندگی را بر عهده دارد. شرکت پخش طوطی نسبت به توانمندسازی نمایندگان و شرکتهای پخش شهرستانها توجهی ویژه دارد. کارشناسان این واحد همواره تجهیز نمایندگان و شرکتهای پخش شهرستانها را سرلوحه امور خود قرار داده و با بهرهگیری از اطلاعات دقیق و برگزاری تورهای بازدید مدون، فعالیت این نمایندگان را پایش میکنند. همچنین هرساله با برگزاری بیش از 50 تور مطالعاتی در شهرستانهای مختلف ایران موجب بالا رفتن اثربخشی فعالیت این واحد استراتژیک میشوند. كارشناسان اين واحد ميكوشند تا با طرحريزي اصولی مكانيزمهاي انگيزشي، موجب بهبود فعاليتهای نمايندگان شهرستانها شوند. اين مكانيزم هاي انگيزشي، گسترهاي وسیع ازجمله؛ اهداء تسهيلات، ارائه خدمات رايگان، اهداء جوايز نقدي و غير نقدي، طراحي دكوراسيون مركز تجاري، نصب تابلوي سردر و... را در برمیگیرد. انجام تمامی فرآيندها در اين واحد، همراستا با برنامه بازاریابی (marketing plan) هر تأمینکننده صورت میگیرد و همانند ساير واحدهاي فروش، تلاش ميشود كه برنامه بازاریابی به بهترين نحو ممکن پیادهسازی شود. اين واحد همچنين تلاش ميكند تا با برگزاري سمينارهايي، ضمن آموزش آخرین دستاوردهای این صنعت به نمایندگان خود، نقطه نظرات ايشان را جهت بهبود فرآيندهاي سازمان جمعآوری کرده و به كار گيرد.
پخش فروشگاههای زنجیرهای و تعاونیها
بر اساس آخرین تحقیقات بازار و با شناسایی دقیق کانالهای فروش، سهم بسیار مهمی از فروش، توسط کانالهایی به غیر از سوپرمارکتها و عمدهفروشیها انجام میگیرد. تحقیقات نشان دادهاند که نقاط فروش و بازارها بهطور پیوسته در حال تغییر شکل هستند. امروزه ما نیز در کشورمان شاهد رشد فروشگاههای زنجیرهای و افزایش علاقه مردم به خرید از این مراکز هستیم. شرکت پخش طوطی نیز با علم به این موضوع و با پیشبینی روندهای آتی بازار واحد فروش بازارهای زنجیرهای و تعاونی خود را بهصورت واحدی مستقل و تخصصی راهاندازی کرده است و کلیه خدمات خود را به بیش از 600 نقطه فروش ارائه میدهد. این واحد با بهرهگیری از پرسنل باسابقه، میکوشد تا محصولات سبد پخش را به این مراکز برساند. بازارهای هدف این واحد شامل فروشگاههای زنجیرهای و تعاونیهای دولتی و غیردولتی هستند که تحت پوشش خدماترسانی این واحد قرار دارند. اين واحد با استقرار نیروهای متخصص در برخي فروشگاههاي زنجيرهاي بزرگ، تلاش ميكند تا تمامي شرايط را براي فروش هر چه بيشتر محصولات سبد، مهيا سازد. پرسنل مستقر در فروشگاههای زنجیرهای، با نظارت بر نحوه چیدمان محصولات، جذابترین و مناسبترین فضا را برای فروش محصولات مشتریان خود فراهم میآورند تا از این طریق بیشترین اثربخشی و رضایت را برای مشتریان به همراه داشته باشد.
پخش بازارهای خاص
طوطی بازار خود را به هیچ وجه نه محدود کرده است و نه بخشی از آن را به خاطر کوچک بودن حذف کرده است. این دسته از بازارها اگرچه از نظر پنهان هستند ولی از چشم تیزبین طوطی دور نمانده و شرکت پخش طوطی اهمیت ویژهای برای آن قائل شده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، سهم بسیار مهمی از فروش توسط کانالهایی بهجز سوپرمارکتها و عمدهفروشیها انجام میگیرد، شرکت پخش طوطی واحد فروش بازارهای خاص را به صورت کاملاً مستقل و تخصصی، به این منظور راهاندازی کرده است. این واحد میکوشد تا محصولات سبد پخش را در بازارهای ویژهای که از نظرها به دورمانده بهخوبی بنشاند. بازارهای هدف این واحد مراکز متفاوتی میباشند که صنایع مختلفی را هدف قرار دادهاست تا بتواند طیف گستردهای از نقاط فروش را دربربگیرد. این بازارهای خاص شامل شرکتها، سازمانها، ارگانها، رستورانها، هتلها، کارخانههای نان صنعتی، قنادیها، میادین ترهبار، بیمارستانها، درمانگاهها، مطبها، داروخانهها، خشکشوییها و... هستند که تحت پوشش خدماترسانی این واحد قرار دارند. پیشبرد فروش در بسیاری از مراکز مورد نظر این واحد، نیاز به مذاکرات مستمر، فنی و عملی دارد. ماهیت مختلف مراکز تحت پوشش این واحد، قوانین و مقررات و مذاکرات مختلفی را طلب می کند که مدیریت و پرسنل این واحد، با بهره گیری از راهنماییهای شرکت مشاور، توانسته اند تاکنون مذاکرات فروش را به بهترین نحو هدایت کنند.
پخش محصولات تولیدی طوطی
• انواع پودرسوخاری فله
• انواع پودر سوخاری بسته بندی
• انواع ساندویچ سرد
• انواع آرد نانوایی
پخش محصولات قابل تولید دیگر
- • انواع پودر کیک
- • انواع نان با ارزش افزوده بالا
- • انواع کلوچه
- • انواع کیک
- • انواع میوه خشک
- • انواع نمک
فروش اینترنتی
محصولات فروشگاه اینترنتی شیوه جدید فروش کالا بصورت خرده فروشی و عمده فروشی است که با هزینه ای کمتر می تواند امکان فروش فوق العاده ای فراهم سازد.
فاز اول : تحلیل، برنامهریزی و تدوین استراتژی
- • تعیین استراتژیهای توسعه محصول
- • دریافت اطلاعات اولیه از تأمینکننده
- • تدوین اهداف تحقیقات بازار و پیادهسازی فرآیند آن
- • ارزیابی منابع درونسازمانی
- • برگزاری کمیته توسعه محصول
- • استخراج برنامه جامع بازاریابی پروژه
تعین استراتژیهای توسعه محصول
در شروع یک فعالیت و یا در انتهای هر سال، استراتژیهای توسعه محصول سازمان با توجه به مطالعات و بررسیهای به عمل آمده (تحقیقات بازار، نتایج بازاریابی، گزارش های مالی، فروش و فیدبک گیری و استراتژیهای کلان توسعه تعیین شده در جلسه بازنگری مدیریت) تعین میشود. این استراتژیها محتوی تصمیمات صورت گرفته جهت ورود محصولات جدید هر برند یا بهینهسازی سبد محصولات در سال آینده خواهد بود. این امر در موارد مقتضی و به تشخیص مدیریت عامل و در موارد برنامهریزی نشده نیز میتواند صورت پذیرد.
دریافت اطلاعات اولیه از تأمینکننده
در این مرحله اطلاعات روشن، درست و جامع از تأمینکننده دریافت میشود. فرایند تولید، ویژگیهای محصول، مواد تشکیلدهنده، حجم تولید و بسیاری دیگر از این دست در این مرحله مکتوب میگردد. این مرحله ازآنرو مهم است که شرکت پخش طوطی در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود مطمئن شود که محصولات فاقد استانداردهای مورد نظر این شرکت به سبد پخش وارد نخواهند شد. از سویی نیز، اطلاعات به دست آمده از این مرحله مواد خام طرحهای بازاریابی را تشکیل خواهند داد که پس از ورود هر محصول به سبد پخش برای آن تدوین خواهد شد.
تدوین اهداف تحقیقات بازار و پیادهسازی فرآیند آن
واحد بازاریابی شرکت پخش طوطی به عنوان متولی امور توسعه سبد پخش و عضو اصلی کمیته توسعه سبد محصولات، ابتدا تمام اطلاعات در مورد برندهای کاندید ورود به سبد پخش را از منابع مختلف کتابخانهای و افراد صاحبنظر دریافت میکند. پس از تجزیهوتحلیل کلیه اطلاعات به دست آمده، در این مرحله واحد بازاریابی مسائل اصلی برای شروع فاز تحقیقات بازار را تدوین مینماید. علاوه بر طرح مسئله از سوی واحد بازاریابی، فرایند تحقیقات نیز با همکاری این واحد و واحد تحقیقات بازار تدوین میشود. در نهایت واحد تحقیقات بازار با کنترلهای دقیق و بهکارگیری تیم پرسشگری تماموقت خود وضعیت بازار را از جنبههای مختلف بررسی میکند. نتیجه تحقیقات همچون مرحله قبل در تدوین طرح بازاریابی -به عنوان نقشه راه دیگر بخشها و فرایندهای سازمان- استفاده خواهد شد.
ارزیابی منابع درونسازمانی
در این مرحله منابع مورد نیاز سازمان از نظر نیروی انسانی، انبار، ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز پخش بررسی میشود. در صورت کمبود در هرکدام از این موارد شرکت پخش طوطی خود را متعهد میداند در اسرع وقت امکانات و منابع مورد نیاز برای تسهیل روند ورود هر محصول به سبد پخش و فروش آن را فراهم آورد. از این رو شناخت منابع درونسازمانی امری اساسی است که از بیبرنامگیها در آینده جلوگیری خواهد کرد. از جمله نیازهایی که در این مرحله ممکن است شناسایی شود، میتوان به نیاز نیروی انسانی، ماشینآلات و حتی انبار مستقل یا لاین جدید پخش اشاره کرد. در مورد تجربههایی از این دست میتوان به برند «مانان» اشاره کرد. ارزیابیهای صورت گرفته برای ورود این برند به سبد پخش طوطی نشان دهنده لزوم فراهم آوردن منابع اساسی در سازمان بود. به این منظور باید واحد مستقل پخش، انبار جداگانه و تجهیزات جدید فراهم می شد. ارزیابی ها و پیشبینی دقیق نیازهای سخت افزاری کمک کرد که پس از نهایی شدن قرارداد پخش طوطی و مانان، کل فرآیند تأمین منابع لازم و سازماندهی آنها کمتر از 25 روز به طول بی انجامد.
برگزاری کمیته توسعه محصول
در ادامه روند ورود یک محصول به سبد پخش، اطلاعات جمعآوریشده باید در کمیتهای تخصصی بررسی شده و محصول مورد نظر تأییدیه نهایی را دریافت نماید. کمیتهای که در شرکت پخش طوطی مسئولیت تأیید نهایی را به عهده دارد «کمیته توسعه محصول» است. کمیته توسعه محصول مشتمل بر مدیریت عامل، معاونتهای بازرگانی، پخش ، فروش و طراحی و کنترل هولدینگ و مدیران بازاریابی، تحقیقات بازار، تأمین و مالی است. در این کمیته مدیر تأمین دادههای جمعآوریشده از کل واحدهای سازمان را در قالب ورودیهای کمیته ارائه مینماید و اعضا کمیته پس از بررسی و تجزیهوتحلیل دادههای موجود نظر نهایی در مورد هر تأمینکننده را اعلام میکند.
استخراج برنامه جامع بازاریابی پروژه
پس از طی تمام مراحل ذکر شده برای ورود محصول به سبد پخش طوطی حال زمان آن رسیده که نقشه راه برای محصول مشخص شود. این نقشه راه به صورت «طرح کلان بازاریابی» توسط واحد بازاریابی و با تکیه بر اطلاعات به دست آمده از روشها و واحدهای مختلف تدوین میشود. شرکت پخش طوطی تأمینکنندگان سبد را به عنوان شرکای تجاری خود میبیند. واحد بازاریابی تمام تلاش خود را به این نکته معطوف میدارد که طرحهای بازاریابی بتواند منافع هر دو طرف این شراکت را تأمین کند. این طرحها که توسط تیم واحد بازاریابی شرکت پخش نوشته میشوند، جامعیت ویژهای دارند که تمام جوانب یک محصول شامل کیفیت ساخت، تبلیغات، فنون فروش و کلیه آمیخته بازاریابی را در بر میگیرد.
فاز دوم : اقدامات پیش از فروش
- • استخراج اهداف فروش
- • استخراج تاکتیکهای فروش
- • آموزش نیروهای متخصص فروش
- • اعتبار سنجی مشتریان
- • تدوین برنامه مسیربندی
استخراج اهداف فروش
واحد برنامهریزی شرکت پخش طوطی هرساله با توجه به اطلاعات فروش سال گذشته، تحلیل و پیشبینی وضعیت بازار در سال جاری و همچنین بررسی طرحهای بازاریابی اهداف فروش هر محصول را تعیین میکند. این اهداف، ابتدای هر ماه به تمام واحدهای فروش ابلاغ میشود. «اهداف فروش» از دو جهت مهم است، اول اینکه واحدهای فروش را ملزم به در نظر گرفتن تمام محصولات سبد پخش و تأکید بر فروش همه آنها میکند؛ و دوم این اهداف و میزان تحقق آنها میتواند به عنوان کارنامهٔ فعالیتهای پخش طوطی به تأمینکنندگان تقدیم شود.
استخراج تاکتیکهای فروش
یکی از تمهیدات شرکت پخش طوطی برای فروش قدرتمندتر محصولات، مشخص کردن تاکتیکهای ویژه برای فروش هر محصول است. این تاکتیکها در همان ابتدای ورود هر محصول به سبد پخش و همچنین در مواقعی که مدیران فروش ضرورت آن را تشخیص دهند تشکیل میشود. کمیته فروش تحت نظارت عالی معاونت بازرگانی(تامین و بازاریابی) تمام جوانب یک محصول را بررسی کرده و تاکتیکهای فروش خاص آن را تجویز مینماید. این تاکتیکها طیف گستردهای را شامل میشوند که ممکن است از اهدای جوایز به تیم فروش تا تمرکز بر یک منطقه خاص را در بر گیرد؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که تاکتیکهای فروش مبتنی بر طرح بازاریابی محصول است.
آموزش نیروهای متخصص فروش
هر محصولی دارای ویژگیهای خاص و نکاتی است که منحصراً به همان محصول مربوط است. شرکت پخش طوطی قبل از شروع پخش محصول در بازار با کمک تأمینکنندگان ویژگیهای هر محصول را استخراج میکند. این ویژگیها به تمام تیم فروش طی سمینارهای ورود محصول و یا به فراخور نیاز در کلاسهای های ویژه آموزش داده میشود. این آموزشها به بازاریابان شرکت کمک میکند بتوانند محصولات را بهتر در بازار بفروشند. البته آموزش نیروهای فروش مختص به یک زمان و یک موضوع نیست. این آموزشها به صورت عمومی و خاص نیز در زمانهای مختلف ممکن است برگزار شود. آموزشهای عمومی شامل مسائل کلی چون نحوه برخورد، فنون فروش، ارتباط بین فردی و ... میشود؛ آموزشهای خاص نیز با توجه به وضعیت فروش یک برند و یا شروع کمپینهای تبلیغاتی برگزار خواهد شد. همه آموزشهای مختص به تیمهای فروش تنها یک هدف را دنبال میکنند، فروش بیشتر و آگاهانهتر.
اعتبار سنجی مشتریان
همانطور که در توضیح فرایندهای فاز اول توضیح داده شد، شرکت پخش تأمینکنندگان را به عنوان شرکای تجاری خود میبیند که سود زیان هر دو طرف این شراکت به هم گره خورده است. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که طرف دیگر این شراکت مشتریهایی هستند که محصولات را جهت خردهفروشی میخرند. طوطی همانگونه که به تأمینکنندگان خود حساس است، صلاحیت مشتریها را نیز امر بسیار مهمی میداند، از این رو با حساسیت ویژهای به فرایند اعتبار سنجی نگاه میکند. اعتبارسنجی دو مسئولیت عمده را در سازمان دارا است که عبارتاند از تعیین و بروزرسانی اعتبارات مشتریان و کنترل رعایت این اعتبارات و اعلام هشدارهای لازم در صورت تخطی از آنها. تعیین میزان اعتبار مشتریان عمدتاً از طریق امتیازدهی به پارامترهای استاتیک، دینامیک و موارد خاص هر گروه از مشتریان صورت میپذیرد. بدین ترتیب کمیته اعتبار سنجی متشکل از مدیران فروش هر گروه از مشتریان، معاونین بازرگانی، فروش، پخش، مدیر توزیع و سرپرست اعتبارسنجی اقدام به تعیین اعتبار پیشنهادی نموده و نتایج را به مدیریت عامل ارائه مینمایند. تدوین برنامه مسیر بندی مسیر بندی در دو حوزه صورت میگیرد، واحدهای فروش و واحد توزیع. واحدهای فروش مسیرهای بهینه را برای هر ویزیتور تعیین میکنند و واحد توزیع نیز به روشهای علمی بهترین مسیرها را برای حرکت ماشینهای پخش از انبار تا مشتری را تعیین میکنند. تمام تلاش کارشناسان تعیین مسیر این است که با بیشترین فرکانس مشتریها ویزیت شده و در کمترین زمان نیز کالا به دست مشتری برسد.
فاز سوم : فروش
- • عملیات اجرایی فروش بر مبنای برنامه جامع بازاریابی
- • نظارت بر اجرای برنامه بازاریابی
- • استخراج تحلیلها و گزارشهای ماهیانه، فصلی و سالیانه
عملیات اجرایی فروش بر مبنای برنامه جامع بازاریابی
پس از برنامهریزیهای صورت گرفته و فعالیتهای زمینهای انجام شده، حال زمان آن فرا رسیده که محصول با قدرت هرچه بیشتر وارد بازار شود. تیمهای مختلف فروش در قالب واحدهای فروش حوزه 1 و حوزه 2 تهران، فروش شهرستان، فروش بازارهای خاص و فروش تعاونیها و زنجیرهایها با تمام قدرت محصولات را در سراسر کشور پخش میکنند. در مواقعی که ویژگیهای یک محصول واحدی مستقل طلب کند شرکت ممکن است به تأسیس واحد ویژه آن و یا لاین ویژه توزیع اقدام نمایند.
نظارت بر اجرای برنامه بازاریابی
هدف تمام برنامهریزیها برای یک محصول، فروش بیشتر و حضور قدرتمندتر در بازار است؛ این امر تنها با نگاه دقیق به بازار و طرح بازاریابی میسر خواهد شد. شرکت پخش طوطی باور دارد که طرح بازاریابی تدوینشده بر پایه دادههای علمی و دقیق، بهترین راه موفقیت هر برند در بازار را نشان میدهد. از این رو واحد بازاریابی با تمام ابزارهای خود به صورت مداوم روندهای فروش و تغییرات بازار را رصد و اجرای تمام بندهای طرح بازاریابی را از واحدهای مختلف شرکت پخش و تأمینکنندگان طلب میکند.
استخراج تحلیلها و گزارشهای ماهیانه، فصلی و سالیانه
نتیجه پیگیریهای اجرای طرحهای بازاریابی در قالب جلسات متعدد با واحدهای درونسازمانی و تأمینکنندگان محترم صورت میگیرد.شرکت پخش طوطی نتایج تمام فرایندهای سازمانی را در قالب پکهای اطلاعاتی به صورت دورههای ماهیانه، فصلی و سالانه ارائه میدهد. این پکها شامل اطلاعات حیاتی مرتبط با هر برند از جمله روندهای فروش در واحدهای مختلف فروش، روند فروش محصولات مختلف هر برند، درصدهای پوشش، تعداد مشتریان فعال، شکایات مطرح شده از محصولات، انحرافات برنامهریزی گزارشهای تیم کنترل و کیفیت است. علاوه بر دادههای ارائه شده در هر پک اطلاعاتی، تحلیل واحد بازاریابی بر این دادهها نیز به هر پک ضمیمه میشود که خود میتواند دید بهتری نسبت به روندها و آینده محصول به مدیران برند بدهد.
فاز چهارم : ارزیابی
• ارزیابی میزان موفقیت فروش براساس تاکتیکها و استراتژیهای تدوینی
• تدوین استراتژیهای اصلاحی در قالب برنامه بازاریابی
ارزیابی میزان موفقیت فروش براساس تاکتیکها و استراتژیهای تدوینی
موفقیت فروش هر محصولی در بازار مستلزم حرکت گامبهگام در مسیر استراتژیهای تدوین شده با در نظر گرفتن استراتژیهای ویژه هر محصول و واحد فروش است. این استراتژیها برای هر محصول در زمانها و واحدهای فروش مختلف متفاوت ممکن است متفاوت باشد. ممکن است در مرحلهای استراتژی فروش یک محصول بالا بردن حضور باشد حال آنکه برای همین محصول در واحد فروشی دیگر و یا زمانی دیگر افزایش تعداد مشتریان فعال و یا فروش باشد. درهرصورت مدیران طوطی هر ماه در جلسات وقایع ماهانه میزان موفقیت این استراتژیها و اجرای صحیح تاکتیکها را ارزیابی میکنند. نتیجه این جلسات با توجه به بررسی گزارشهای فروش هر ماه یا صحهگذاری عملکرد واحدها و استراتژیهاست و یا دستورالعملی اصلاحی برای رفع نقصان.
تدوین استراتژیهای اصلاحی در قالب برنامه بازاریابی
همانطور که گفته شد نتیجه بررسی روند فروش و وقایع هر ماه ممکن است به دستورالعملی اصلاحی منجر شود. این دستورالعملها پس از بازبینی طرح بازاریابی و با توجه به انحرافات رخ داده نسبت به اهداف، در قالب استراتژیهای اصلاحی ارائه میشود. این استراتژیها و میزان موفقیت واحدها در پیادهسازی آنها توسط واحدهای بازاریابی و سیستم و استراتژی به صورت مداوم چک میشود تا مشکلات پیش آمده به صورت کامل برطرف شده و اهداف طرح بازاریابی محقق گردد.